tisdag 17 december 2013

Nybörjarbetraktelser

Jag har en ganska lång väg kvar till vighet. En del rörelser kan jag inte göra alls men Helena har lärt mig att det är andningen som är det viktiga. Att ha andningen i fokus gör att jag kan släppa prestation och ha bara kroppen och mina rörelser i centrum. Ett sätt att bli klar i huvudet utan rundgång, som annars är det vanliga för mig efter jobbet. Inte att "gå in i mig själv" som många ibland säger när de pratar om yoga, utan just att kunna göra det jag gör och ingenting annat. När jag kommer från yogan bevarar jag fokuseringen hela kvällen. Jag kan prata om ett samtalsämne (inte 10 olika) och jag kan också lyssna fokuserat, medvetet och ta in min omgivning på ett helt annat sätt än tidigare. 

En annan iakttagelse jag har gjort är när jag var på konsert i fredags med Jenny Wilson. Jag har alltid tyckt att det är jobbigt att stå länge på konsert och fått ont i rygg och höft trots att jag tränat styrketräning på gym främst genom olika pass som body pump. För första gången kände jag mig tillfreds med att stå länge. Jag kunde inte annat än tänka att min kropp har lärt sig den stående positionen genom yoga, och att jag kunde stå utan smärta. 

I söndags tog Helena bilder på mig för bloggen som bakgrund. Vi tog också några för att visa mina korta hamstrings som ändå redan efter 15 yogapass blivit rörligare.




2 kommentarer:

  1. Så härligt! Du beskriver så bra upplevelsen av yogan!
    /Maria

    SvaraRadera