söndag 5 januari 2014

Första yogaklassen

I dag gick jag till retreatens första yogaklass för nybörjare. Marc gick igenom andning och de första två solhälsningarna grundligt. Hans fru Joanne och en annan kvinna assisterade. Det var mycket fysiskt krävande att få till positionerna på rätt sätt. Det krävdes mycket styrka, speciellt corestyrka. Marc visade något intressant, angående styrka. Vi fick knyta vår arm och spänna biceps, sedan fick en kompis böja armen och vi hålla emot. Efter det prövade vi med att ha handflatan öppen med spretande fingrar och se om vi kunde hålla emot när någon försökte böja armen. Det var otroligt att se hur mycket starkare armen var med öppen handflata med spretande fingrar. Marc sade också något annat intressant om att bygga muskler. Han sade på en ansträningsskala mellan 1-10, så krävs det bara 2 för att vi ska bygga muskler. Så även om vi inte orkar en övning fullt ut, så ska vi göra så långt vi bara orkar, för det gör skillnad. Varje anstränging gör skillnad. Det känns som att dessa två veckor kommer att kasta omkull det mesta jag trodde jag visste om min kropp och muskler.


Efter yoga var det en sedan länge efterlängtad frukost strax före 11. Jag var vrålhungrig. Sedan gjorde jag några lata timmar vid poolen. En föreläsning om Ayerveda bestämde jag mig för att hoppa över. Tyvärr hade de som gått på föreläsningen ockuperat de flesta solsängarna vid poolen. Min rumkompis Katja från München som följde mig till poolen suckade sade att det var typiskt tyskt beteende. Jag skrattade! Det är en del tyskar här, men även en från Finland, några kanadensare, en holländare, flera britter och två eller tre svenskar. Säkert fler nationliteter, men jag har inte hunnit prata med alla än. Det är roligt att blogga som avkoppling, roligare än att läsa en bok - än så länge i alla fall.

Efter poolen underbar lunch med väldigt god falafel. Nu ska jag vila lite innan nästa yogapass klockan 16.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar