onsdag 1 januari 2014

Förväntningar inför Indien, Goa och Purple Valley Yoga

Så här inför en resa har jag alltid en massa förväntningar. Nu har jag förväntningar både på Indien som land, Goa som resmål och Yogaretreaten. Jag har hört mycket om Indien, både av indier och av svenskar. Indien är ett land som väcker många känslor. De flesta svenskar jag har pratat med har haft svårt för den stora fattigdom som de har mött i Indien. Andra tycker att det är väldigt smutsigt och skräpigt också, med kor som springer omkring överallt och bökar i smutsen. En del säger också att alla hela tiden är ute efter att tjäna pengar på dig, vilket blir tröttsamt i längden menar de. 

Många är också positiva och talar om ett vackert land med underbara människor. Ett land som inte lämnar någon oberörd. Jag har hört att Goa ska vara lite Indien light, mycket turistigt och inte lika mycket av allt som övriga Indien.

Jag ser fram emot att möta detta land och bekanta mig med miljöer, människor och kultur. Det som förenar de indier som jag mött i Sverige är att de uppvisar en enorm tolerans. Jag tycker mig ha märkt i flera diskussioner att de har väldigt lätt för att acceptera andra människors olika sätt att se på världen. Kanske kan det ha att göra med att den indiska kulturen och religonen är så enormt differentierad med så många olika sätt: en gud, flera gudar, ingen gud o.s.v.

När det gäller förväntningar på yogan och retreaten hoppas jag att jag tar flera stora kliv in i yogans värld. Under min londonvistelse har jag kommit ur yogan till viss del . Jag var väldigt inne i yogatänket innan resan, tankar som nu känns långt borta. Men kanske har dagarna här gjort mig öppnare och mer mottaglig för det nya. Jag ska ju inte tänka yoga, utan vara yoga. Det har jag lärt mig på Iamyoga i Luleå. Jag har höga förväntingar på mina yogalärare i Goa. Jag ser dem som experter som ska hjälpa mig att förstå min kropp, yogans rörelser och andemening. Eftersom jag är nybörjare hoppas jag att de ser det som en utmaning att utveckla människor som står ganska långt från yogans andningteknik och rörelser. Jag tänker att yoga morgon och kväll kommer att vara krävande för min kropp och ser fram emot att tänja på min kropps gränser. Jag hoppas att både mitt splittrade sinne och mina korta hamstrings får sitt. Konsten fokusera med en aktiv närvaro är bra i alla sammanhang och det behöver jag bli bättre på. Både att fokusera i största allmänhet och att fokusera på rätt saker. Sedan är min kropp väldigt ovig, speciellt mina korta baksidor på låren ställer till problem för mig. Min förhoppning är att jag ska kunna röra marken med mina fingrar jag böjer mig framåt. Nu har jag en bra bit kvar vilket bilder från mina första blogginlägg visar. 
 
Purple Valley som ställe verkar vara avkopplande. Jag ser fram emot att prova flera ayurvedabehandlingar. Maten har jag hört lovordats från flera håll, så det blir spännanade att prova den. Jag kommer att dela rum med en annan kvinna. En erfarenhet som jag hoppas blir berikande. Annars så hoppas jag på arrangerade utflykter och annat gemensamt eftersom jag reser ensam. 

Goa jag är redo - snart kommer jag!!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar