lördag 4 januari 2014

Mysore eller ledd klass

Under middagen i går så pratade vi om Mysore och ledd klass. Ledd klass innebär att en ledare/läraren gör ashtangaövningarna och deltagarna följer. Mysore, som är det klassiska undervisningssättet inom ashtangayoga innebär att varje deltagare gör ashtangaserien i sin egen takt och läraren går runt och rättar till positioner och handleder varje elev. Fördelen med mysore är att du göra serien i takt med din egen andning. Under en ledd klass måste du följa lärarens andning. En annan fördel är den individanpassade handledningen som du får under mysore medan en ledd klass ger gruppbaserade instruktioner, alltså samma till alla. Det som kan vara svårt med mysore det är att komma ihåg alla övningar i rätt ordning därför börjar ofta nybörjare med ledd klass. Vad som förvånade mig var att många som jag uppfattat som vana ashtangautövare, som hållit på i alla fall i några år, inte kände sig så bekväma med Mysore. En del hade inte ens ha provat. De som jag pratade med kom från storstäder: Amstersam, London, Berlin och Helsinki, städer med stora välrenommerade ashtangastudios. Det var lite kul för här kunde jag som nybörjare känna mig mer erfaren som provat på mysore flera gånger. Jag berättade om I am yoga i Luleå som har en eller två ledda klasser i veckan och resten mysore. Jag förklarade att jag redan från början har praktiserat båda varianterna eftersom grupperna på I am yoga är små har även nybörjarna fått möjligheter till individuell handledning genom mysore. De blev mycket imponerade och intresserade. 

Något annat som jag som kom från I am yoga provat på var att börja yogan med meditation. Det var det också många som inte provat i någon större utsträcking. I am yoga är bäst som lärt mig så mycket på bara en månad. Ett stort tack till Helena på I am yoga.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kul att hora fran dig! Det har varit svart att svara pa kommentarer pa min ipad med langsamt internet. Nu provar jag en dator. Det ar underbart har! Men jag ar sa glad over att jag har en fantastisk studio och larare att komma hem till sen <3 <3

      Radera