torsdag 3 april 2014

Kroppen förändras

Det har varit långt mellan inläggen. Mycket annat har tagit kraft. Boken som har varit, i princip, klar länge men som aldrig kommer ut. Sedan har jag varit i en granskande rekryteringsprocess för att bli förstelärare med lektionsbesök och annat. Nu som nybliven förstelärare med bokutgivning i sikte tar jag nya tag. Ibland kan det man skriver om yoga så lätt bli till en kliché innan man ens formulerar orden. Otaliga är berättelserna om yogan som hjälpte diverse kändisar och medelklasspersoner ur stressen. Hur ska jag då berätta om min yoga? I alla fall, Helenas studio är bättre än klichén. Den är både 100 procent yoga och 100 procent Helena. När jag kommer till studion är det som att besöka en kär vän, just för att ingenting krävs av mig samtidigt som känslan atmosfären är som ingenting annat - den är genuin. 

Jag kom just på att jag hade tänkt att ta några bilder på mig i dag, för jag känner att jag har kommit en bit på vägen och blivit bättre på yogans asanas (ställningar). Jag känner att ashtanga är min yogaform. Jag gillar flowet och den fysiska ansträngningen. När jag provar mer långsamma former av yoga där man sitter längre i olika positioner tycker jag mest att det är obehagligt och plågsamt, även om det är skönt efteråt. Nä ashtanga är bäst! Att få vara i andningen och rörelserna, är grejen för mig. Det är fantastiskt att se alla små förändringar som händer med mig varje vecka. Det är fantastiskt att det är jag själv, min koncentration och min andning som får det att hända. Varje vecka kommer jag djupare i positionerna, även om det rör sig om milimeter i bland. Varje vecka får jag personlig handledning i min yoga av Helena. Det är också en av de bästa sakerna med yogan. Du gör inte fel på fel på fel. Du står inte still för du har en ledare som leder dig rätt och hjälper dig med både små och stora förändringar mot nya ashtangahöjder i form av både förbättrade och nya asanas. 

Saker händer min min kropp. Den blir bättre trots att jag är över 40 år. Min högra fot kan spreta mer och mer med tårna, en sensation som har hänt sen i november när jag började på I am yoga. Och, nu i veckan, upptäckte jag att även min vänstra fot kan spreta lite, lite med tårna. Hela den vänstra höften har varit så stel. Jag hade också ont i ljumsken sen jag låg med min indienmagåkomma och gick inte till kiropratiken förrän förra veckan. Jag väntade alldeles i onödan, för det blev mycket bättre direkt. 

Positiva saker med yogan är att komma hem för att äta och sedan läsa skönlitteratur. I kväll åt jag vegetarisk pasta och mango och sedan lugnet med en bok. Yogan hjälper mig att kunna fokusera på en sak och försjunka djupt in i, för tillfället, fantasyns värld. Kanske lät jag som en kliché i alla fall. Ja, ja...jag har i alla fall försökt beskriva min upplevelse.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar