måndag 5 maj 2014

Yoga och löpning

Innan jag började med yoga blev jag ett fan av löpning. Vad som tilltalade mig var att vara fri från att följa andras scheman. Dessutom är våren och sommaren en oslagbar tid att springa i Luleå. En vårkväll i ljuset är så vacker. Här är några bilder från min löprunda från stan till LTU och tillbaka tagna i maj förra året.



När jag ser bilderna blir jag oerhört sugen på att springa igen. I Indien pratade mycket med andra yoginis. Jag hade funderingar på att kombinera löpning med yoga. Marc Darby formulerade sig så här: Yogan är bra för löpningen, men löpningen är inte bra för yogan. Han sade att löpning kan vara ok, om man springer "rätt", alltså om man har en väl fungerande löpstil. När jag tänker på mig och löpning så klassificerar jag mig inte in bland de som har en "korrekt" löpstil. Förmodligen har jag, stel som jag är, en ganska dålig löpstil. Min ambition med löpningen var att springa utan krångel. Jag sprang långsamt, men långt. Min runda favoritrunda var på 12 km. 


Årets första springrunda

Senaste gång jag sprang var i september förra året så i går kände jag att det var dags att prova på att springa igen.   Det var söndag. Jag var ensam och inte alls sugen på att promenera runt Gultzaudden som verkar vara det som man som Lulebo ska göra om söndagar. Och yogan var ju inte förrän på kvällen. Vad finns det för alternativ i Luleå? Därför gjorde jag en ny springlista i Spotify och gav mig iväg ut. Tänkte att jag skulle springa runt sjön. Det brukar bli cirka 5 km. Rundan började med "Do it again" med Röyksopp och Robin. Jag kände mig taggad och tänkte att det här går ju superbra. Sen, plötsligt blev det väldigt, väldigt jobbigt. Jag fick yrsel. Jag saktade ner, raglade lite som ett fyllo, lutade mig mot en björk. Jag sög på nederlagets bittra karamell. Men snälla! Efter 2 kilometer? Skulle jag behöva ge upp nu. Jag som brukade springa 12 km. Tyvärr kom en jobbig hosta långt ner i halsen också, samt att jag fortfarande vinglade lite. Det var bara att vingla hemåt, och det var svinsvinkallt! Eftersom jag nu dessutom kände mig krasslig blev det ingen yoga heller. Nu sitter jag här och skriver och ska gå på meditationskurs med efterföljande yoga. Jag mår bättre i dag. Hur ska det gå med den stackars löpningen? Men när jag ser på bilderna vill jag inte vara utan den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar