lördag 26 april 2014

Vår, chaturanga och raw food.

Nu har våren och ljuset kommit till Norrbotten och jag har varit yogande i ungefär ett halvår. Jag känner mig tillfredsställd med min nya träningsform.
 Det är skönt att inte behöva gå på gymmet och att inte behöva fundera över VAD jag ska träna, om jag ska gå på pass, eller annat. Samtidigt är det svårt att hinna med att träna alla gånger som erbjuds på I am yoga - som har pass söndag till torsdag. Eftersom jag fortfarande har problem med både stela höfter och axlar skulle jag behöva träna som en riktig yogini, det vill säga 6 gånger i veckan. Ibland kan det vara någon kvällsaktivitet som sätter stop för yogan, eller att jag kanske inte kan smita från middagsfixandet hemmavid alla dagar i veckan. Jag har köpt en matta och kan ju köra hemma. Men jag har haft svårt och motivera mig. Jag har nog bara kört två-tre gånger hemma. De tio solhälsningarna tänker jag att jag kunde köra varje morgon, och tre avslutande. Om jag börjar med det borde jag kanske komma igång bättre. 

Chaturanga

Jag märker hur fysiskt krävande yogan är efter varje pass. Det är just det som jag gillar med ashtangayoga. Jag gillar speciellt chaturangan, eftersom det är en krävande rörelse som jag faktiskt kan utföra med kvalitet. I torsdags fokuserade Helena på chaturangan under fortsättningsklassen. Hon berättade också att detta är hela 54 chaturangas under Primary series. Här ser ni ett youtubeklipp med rörelsen. 



Raw food

Efter torsdagens pass bjöd Helena på en underbar raw cheesecake. Fantastiskt god. Mycket smakrik! Botten var dadlar och nötter, sedan var det bärmousse.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar