måndag 13 januari 2014

The backbend

Morgonpassen för avancerade yogis är Mysore medan nybörjarna får en ledd klass, så långt som vi har hunnit. På eftermiddagarna är det workshop där Marc tar upp olika asanas (positioner) och går igenom den grundligt. Vad man ska tänka på när man gör dem och vilka muskler man ska använda. Workshopen i dag var fantastisk! Vi gjorde backbend (bakåtböjning) och brygga. Jag hade inte gjort några av dessa positioner innan så det var intressant för mig att pröva. När Marc så grundligt visar vilka muskler man ska använda kännns det "safe" att prova nya positioner. Om man känner sig stark i de muskler som positionen kräver ska man klara av den. Sen kan det vara att vissa positioner kräver en annan flexibilitet än den man har. Till exempel är jag alldeles för stel i axlar och höfter för vissa positioner.  Jag klarade bryggan med lite hjälp har inte stått i brygga sen jag var 10 år. Att göra back bend klarade jag helt på egen hand. Det känns fantatiskt att göra progression att som 40-årig nybliven yogini. Jag är otroligt nöjd med undervisningen som är anpassad efter varje elevs förmåga. Det är helt otroligt att Marc är 70 år!!! Hur kan han vara 70 år??? Han är vig och spänstig som en 12-åring. Jag, Marc och Joanne.


3 kommentarer:

  1. Alltså jag måste börja med yoga. Hur kan man inte vilja göra det efter att ha läst dina inlägg, klart inspirerande Stina-Yogina. :-)) Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja du maste absolut borja med yoga Teresa! Yoga is da thing! Allt du behover :) Ja Krestena, det ar manga nya rorelser som jag har lart mig.

    SvaraRadera