fredag 3 januari 2014

Resan

I går började min resa med 13:30-planet från Heathrow till Mumbai. Airindia visade sig vara ett helt ok flygbolag. Gamla filmer, men filmer med kvalitet. Den indiska flygplansmaten smakade bra. Yttymme för ben var större än på Sas och Norwegian. En annan bra sak var att jag kunde välja sittplats när jag bokade utan extra kostnad. Resan tog cirka 8 timmar. Bytet i Mumbai var smidigt, bara 5 minuters promenad bort till Goa-gaten. När jag planet hade lyft såg jag till min glädje att det bara var 43 minuter till landning. På planet serverades en efterlängtad juice och salta goda kakor. Så var det äntligen dags för landning. Jag kikade ut genom fönstret och såg hur landningsljusen började möta planet. Så plötsligt!!!! Planet gör en tvärnit uppåt! Tre brittiska damer som sitter framför mig vid nödutgången blir alldeles förfärade och panikslagna, medan flygvärdinnan som sitter mitt emot dem säger: "relax this is nothing, it's normal." Damerna undrar varför kaptenen inte kunde landa. Flygvärdinnan säger att det har hon ingen aning om. Hon vet bara att det ofta händer. Jag måste säga att det kändes lite läskigt. 

När jag äntligen gått genom passkontrollen och fått min väska är hotellets taxi inte där. Suck! Jag ska bo en natt på ett hotell innan jag åker till retreaten imorgon. Det står flera namn på skyltar men inte mitt. Flera taxichaufförer kommer fram och vill erbjudasin tjänster. Jag väntar en kort stund sedan säger jag ja till en av de "uppvaktande" chaufförerna och gör en deal att han ska köra mig till mitt hotel. Jag har inga pengar alls (rupies kan man inte växla innan) bara kreditkort, så hotellet måste lösa ut mig från taxin. 

Resan går bra, även om chauffören till en början glömmer namnet på hotellet hela tiden, och verkar vara lite velig. Men jag säger att mitt rum är betalt och att jag måste dit. 

Väl framme på hotellet ger receptionisten taxichauffören pengar. Klockan är 07:45, så de vill ha extra pengar av mig för tidig check-in, 1000 rupies. 500 säger jag och receptionisten skrattar och säger 700 (cirka 70 kronor) Deal säger jag.

Sen sover jag i cirka fem timmar. Totalt utmattad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar