måndag 6 januari 2014

Yogaklassen

I går i slutet av eftermiddagens yogaworkshopp fick våra lärare Marc och Joanne frågan varför de började med yoga. De berättade om när de båda på var sitt håll reste runt i Indien på 70-talet och träffades på Sri Krishna Pattabhi Jois ashram (det var han som vidareutvecklade ashtangastilen och gjorde den känd över hela världen). Det var väldigt spännande att höra deras berättelse - en kärlekshistoria till yoga och till varandra.  Som elev känner jag att de håller på med yoga av de rätta orsakerna. Det är inte akrobatik eller en skönhetstävling utan yoga för yogans skull. Marc hävdar bestämt att vighet är en gynnsam sidoeffekt som yoga kan leda till, men det är fokus på andning och närvaro i rörelserna som är det viktiga. Det är inte bara ord utan de förmedlar dessa ord med sig själva. Marc berättar att de har handlat mycket om att bända ben tidigare men nu är han tillbaka till primary series, och tycker att den är den absolut viktigaste. Dessa lärare trycker på de rätta knapparna och jag känner att jag får ut otroligt mycket från varje lektion.

Nybörjarklassen som jag går, går långsamt framåt. På morgon är det en långsam ledd klass varvad med teknik. Det är även yogalärare i nybörjargruppen också som vill go back to basics för att finna nya sätt att lära ut och för att friska upp sina kunskaper. Vad jag märker är att varje övning blir så mycket mer fysiskt krävande när ledaren finslipar tekniken in i minsta detalj. Jag har mycket att jobba med. Joanne sade i dag att min övre rygg och axlar har för mycket muskler. Det är svårt för mig att få till vissa övningar eftersom det axelpartiet är så stelt. Allt teknikprat gör att takten under passen är långsam. Jag hade gärna velat bli mer uttröttad men jag antar att de mer krävande passen kommer. Så vitt jag förstår höjs  intensiteten varje dag. I dag är bara tredje dagen och jag ska strax i väg på morgonpass. Frukosten står framdukad för de avancerade som precis avslutat sitt pass. Jag äter efter yogan. Det finns tre stora fruktskålar också som inte kom med på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar