söndag 5 januari 2014

Människor, skola, yogakultur, Goas drogkultur

Det är intressant att träffa många nya människor! Men ibland känner jag som har flyttat och bott på olika ställen sen barnsben och lärt känna nya människor många gånger som jag sedan helt tappat kontakten med att det också kan vara dränerande. Det handlar om att ha rätt inställning. Nu ska jag lära känna personer för att ha kul i två veckor. Det är ju inte vänner för livet jag ska skaffa mig även om det skulle vara kul om det nu blev så givetvis. Vad jag har märkt är att många definierar sig som yogapersoner. Det handlar om att vara vegan, vegetarian och ha varit på flera olika retreats eller detox och liknande. Det är spännande eftersom yogavärlden är helt ny för mig.  Vad jag tycker är mest intressant att prata om är här och nu, våra yogalärare och hur de förmedlar ashtangayogan eftersom alla kan bidra i ett sådant samtal oavsett förkunskaper om yoga. Det är mest västerlänningar på retreaten men även ett indiskt par från Mumbai. De designar skolor. De bygger privatskolor och säljer hela konceptet med pedagogik och allt. I går vid middagen pratade jag med dem, och fick prata skola som jag gör så mycket annars. Det var givande att få en bild av skolan i Indien från några initierade. De hade en väldigt positiv bild av skolan i Sverige. Jag berättads om de dåliga pisa-resultaten. De viftade bort det: "Pisa means nothing. Nobody cares about pisa.".

Efter middagen pratade jag också länge med en kvinna som är skådespelare från London. Vi hade mycket gemensamt. Hon var också ganska nybliven yogini. Vi pratade lite om antingen-eller-kulturen vi stött på. Att många definierar sig som personer som lägger sig tidigt till skillnad från partykulturen som dansar och tar droger hela natten. Jag berättade att när jag bodde på Anjuna beach före retreaten blev jag erbjuden att köpa marijuana och kokain cirka tio gånger av indiska affärsinnehavare runt omkring Anjuna beach. Man kan verkligen förstå att yogakulturen blir en sorts motkultur kring den utbredda dekadens som finns på många ställen runt omkring. Men vi frågade oss om man inte kunde vilja dansa utan droger och vara uppe sent ändå? Frågan är väl hur kul det är om omgivningen är alldeles drogad. Fast det finns ju vanliga turister här också. Vi funderade i alla fall på att prova på att dansa en kväll och få med oss några härifrån. Kanske på onsdag efter marknaden. Vi pratade också om att i London finns många veg-ställen med organiskt vin och organisk öl, men vi har inte stött på det här. Det är förmodligen det västerländska sättet och vilja tänka rätt och ändå kunna dricka lite alkohol. Vi pratade om att åka på onsdagens markanad och sen eventuellt stanna kvar och dansa med fruktjuice. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar