måndag 6 januari 2014

Massage

Massage är ett vanligt inslag på semstersvenskens resor i och med att Thailand är ett av de vanligaste resmålen. Jag har varit i Thailand flera gånger och gillar thaimassage. Redan när jag till Goa i fredags ville jag prova den indiska ayurvediska massagen. I lördags morse gick jag till Anjuna beach och provade en massage som kallades för deep tissue. Den skulle vara hårdare än den klassiska massagen. Massagen kostade 850 rps för en timme. Det va väldigt, väldigt mycket olja och hela kroppen oljades in, även huvudet och håret. Jag hade kvar oljan i håret hela dagen och när jag sedan tvättade håret blev det alldeles fantastiskt vackert och glansigt.

I dag provade jag samma typ av massage hos retreaten speciella indiska ayurveda massör. Det var dyrare 1500 rps, men massagen var också mycket bättre. Även denna gång oljades jag in (med inte huvudet och håret) men oljan användes mer sparsmakat. Massagen var bra, men jag känner fortfarande en spänning i ena axeln som jag haft en jag var i London. Massören Sandor sade: "You don't do yoga every morning?" Jag berättade att jag var nybörjare och han sade att det märks eftersom min rygg är mycket, mycket stel. Jag fortsatte med att säga att jag hoppas att denna retreat ska hjälpa mig och att jag har för avsikt att fortsätta i samma anda hemma.

I morgon ska jag prova eklektisk massage hos Natalie,  en massör som använder flera olika traditioner (thai, indisk, svensk o.s.v.) under samma massage beroende på vilka problem kunden har. Jag vill också gärna prova Stuarts massage som ska vara väldigt bra. De flesta har valt att gå till honom. Jag diskuterade med personalen på Purple Valley om de trodde att det var etnocentriska orsaker till att de flesta väljer Stuart, vit västerländsk man, framför den indiska massören eller kvinna (också västerländsk tror jag). Det trodde ändå att det kanske beror på att Stuart valt att promota sig på välkomstträffen. Varken den indiska eller Natali har valt att göra detta. Sen är han också väldigt bra och de som har varit hos honom pratar om detta.

Nu är det snart dags för yoga igen. Mitt fjärde yogapass här. Härligt att göra yoga varje morgon och eftermiddag. 

2 kommentarer:

  1. Nu tog jag en eftermiddagskaffe och läste ikapp alla dina inlägg. Det låter som om du har det bra och av bilderna att döma är det en härlig miljö du hamnat i. Vädret hemma går fortfarande i gråskala, så du har verkligen rest till rätt plats vid rätt tillfälle. Hoppas du ids hålla bloggen uppdaterad under hela vistelsen; jag blir onekligen sugen på yoga, inte nödvändigtvis i Indien, men på riktigt liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova yoga pa I am yoga i Lulea. Det ar yoga pa riktigt! Superbra!

      Radera