lördag 18 januari 2014

Hathayoga på gyspy yoga

AnnaMaria och Karl tipsade mig om att det finns ett ställen på Ashvem beach som har drop in-yoga bland annat Gypsy Yoga. På eftermiddagen frågade jag receptionen var det låg. Det visade sig vara bara cirka 5 minuters promenad längs stranden när jag promenerade dit strax före fyra. Det fanns många platser kvar till drop-in-klassen som började klockan 16:30 och slutade 18. Jag gick hem och hämtade mina kläder. När jag kom träffade jag yogaläraren, en ung indisk kvinna. Hon berättade att hathayoga skiljer sig från ashtanga. Det är lite som yin-yoga (har ingen aning vad det är) sade hon och fyllde i med att det innebär att man har färre positioner eftersom man står/sitter/ligger mycket längre i varje position. Takten är mycket långsam och vi avslutar med meditation sade hon. Hon var jättetrevlig och välkomnande. Platsen för yogan var utomhus med glimtar av sol, hav och vågarnas svalljud inom räckhåll.
Passet satte igång. Det låga tempot var behagligt även om jag föredrar ashtanga. Jag kände mig ganska trött i mina coremuskler efter all ashtanga men annars gick det bra. Meditiationen som hon avslutade var underbar med "chanting" på liknade sätt som Marc gör. Gypsy yoga har retreats också, i morgon startar ett nytt berättade en man i personalen för mig. Stället såg mysigt ut och var trevligt, men varken ställe eller lärare kommer i närheten av Purple Valley som spelar i en helt annan liga. Sedan gick jag hem i solnedgången nöjd över min nya erfarenhet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar