torsdag 9 januari 2014

Hippiemarknaden

I onsdags åkte jag, Nikki och Katja till onsdagsmarknaden vid Anjuna beach. Det är en gammal hippiemarknad som har funnit sedan 70-talet. Hippierna som bodde i Goa samlade ihop sådant som de kunde sälja varje för sitt uppehälle. Det tog inte länge förrän indierna också såg potentialen. De säljer olika saker här allt från hantverk till olika fakemärkeskläder. Här är jag redo för att åka till marknaden.
Vi tog en taxi med vår favoritchaufför Ravi. När vi kom fram till marknaden möttes vi av ett myller av stånd och massor med människor, turister och säljare. 

Jag älskar marknader. Kryddstånden påminde mig om souken i Marrakech. 

Jag kände mig taggad att prova min prutkompetens. Jag började med att köpa fyra sjalar för 1500 rupies. 100 rupies är cirka 10 kronor. Jag prutade från 2500 rupies. Jag fick nästan lite dåligt samvete att jag handlade så billigt så jag tänker gå dit och köpa några fler sjalar nästa vecka. 
Sedan köpte jag smycken av en kvinna som hade många fina halsband och armvand med riktiga stenar. Även här prutade jag från 3500 till 1800 rps. Det är ju ingenting för alla dessa fina halsband. Jag kommer även att handla från henne nästa vecka.
På marknaden såg vi även andra saker som denna man och hans ko som gick omkring och spelade. 
Jag hade gått om tid och när jag handlade blev det flera möten med människor. Till exempel pratade lite extra med mor och dotter från Mapusa som hade varsitt stånd på marknaden.

2 kommentarer:

  1. Vad fint du är! Mycket gladje och färg :) Namaste

    SvaraRadera
  2. Vilket drömställe, och alla färger, uppiggande bilder för oss som befinner sig i vintermörkret.

    SvaraRadera