måndag 23 december 2013

Gymyoga

I dag provade jag ett yogapass på gymet. Jag har provat yoga på gym vid ett fåtal tillfällen förrut, men aldrig blivit speciellt intresserad. Jag tänkte ge det en chans eftersom I'am yoga hade sista passet före jul i går. Sen har jag ett gymkort som jag behöver använda. Det var ett ok pass, men en helt annan sak än yoga på "riktigt" eftersom det är prestation snarare än andning och upplelvelse som är i fokus. Att lära sig yoga på gymet är svårt, men det kan fungera som komplement nån gång ibland. Sen var det ganska mörkt och kallt i salen, till skillnad från Helenas varma sal, med varmt ljus. Å andra sidan är det svårt för yogainstruktören att köra yoga på riktigt när det kanske inte finns någon kontinuitet bland kunderna. Varje grupp kan ju vara helt ny.  Jag tyckte ändå att instruktören gjorde ett bra jobb.

Jag är lycklig över att jag har fått lära mig yoga på I am yoga (jag har mycket kvar att lära, givetvis) Den kunskap som Helena har gett mig bär jag med mig även till något så helt annorlunda som yoga på gymet. 

Efter yogapasset i dag körde jag styrketräning i form av body pump. Något som jag tränat mycket förut. Jag kände att yogan lärt mig att fokusera och jag kunde göra varje rörelse mer på rätt sätt än tidigare. Min kropp var med mig, och jag var i min kropp och inte nån annanstans. Mina axlar var starka, även corestryrkan var ok - något som yogan gett mig. Jag kommer nog att ha träningssverk i morgon...Men jag kände också under pumppasset att den träningen, med hög "pumpande" musik lite spelat ut sin roll för mig. Jag hoppas att jag kan köra yoga ofta i fortsättningen så att jag får all min stryrketräning via yogan. 

Jag tror på yoga i kombination med att springa. Men nu är det sova som gäller. Julafton i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar